Elin Jonasson

Kategori: svar på kommentar

en liten kommentar som trillat in

Hej på er kära vänner! Idag tänkte jag besvara på en kommentar som kommit in. Det händer ganska ofta att jag får liknande frågor och jag ska försöka svara så gott jag kan. nu kör vi!

"Superbra blogg, och jättefina bilder!! Tar du alla bilder till bloggen själv?:) och skulle du kunna skriva lite mer om din träning? Efter träningspassen osv. så roligt att läsa om!"

- först och främst, taack! så fint av dig att lämna några fina ord. Men nu ska du få svar på din fråga angående bilderna. Sanningen är den att jag blandar mina egna bilder och bilder från We Heart It. collagen med tre bilder är ofta från Weheartit, så de är inte mina. Vilket jag är så himla dålig på att skriva ut :(( Men vissa bilder är mina men oftast använder jag inte egna bilder i vardagsinläggen. 

När vi ändå pratar om foto, så kan jag besvara en annan kommentar om vart jag redigerar mina bilder. Det gör jag antingen i mobilen med appen VSCO Cam eller på datorn via programmet PhotoScape X som är ett program som man kan ladda ner. Då fick ni svar på det också :)

Och svaret på frågan om träningen kommer här: träningen är en storstor del och kräver nästan ett helt inlägg. Därför tänkte jag besvara den frågan i ett inlägg som dyker upp imorgon lördag. Kika in då för att få ett långt och fint svar hehe. Men kom ihåg, träning är väldigt personligt och all träning passar inte alla. min träning är väldigt specialiserad eftersom att jag tränar friidrott men ett inlägg om hur min träning ser ut nu kommer. jag lovar! kärlek till er! 

Två kommentarer som ramlat in

Vad körde du för intervaller? Kan inte du fortsätta med "veckans träning"? Skulle även vara jättekul om du gjorde någon ny grej, som du gjorde med "back to school", fast med träning som tex träningstips, olika pass, och dina bästa råd och så! :)

- Det blev inga intervaller. Körde däremot ett explosivt spänst och backpass. Det är en bra idé, verkligen. Men vill du ha friidrottsrelateradepass, för det är ju hur jag tränar. Och träningstips, jag kan ju ge mina bästa tips & råd men förvänta dig inte för mycket, haha. Du får gärna kommentera om du själv håller på med friidrott och lite mer exakt hur du tänkt dig? Kram :)

Hur gick tävlingen?
Tävlingen var alltså Kräftspelen. Det gick helt okej. Men jag hade kunnat göra värsta bästa tiden på 80m med tanke på att vi hade 1,9 i medvind men tyvärr blev det inget pers där. 300m var inte rättvist! Det var extrem, alltså otrolig extrem motvind de första 150 meterna. För att överhuvudtaget komma framåt fick man typ springa max, vilket man inte orkar i 300m. Men sen efter 150 vände ju vinden och det blev lite medvind på slutet. Men man var så trött på upploppet för att man hade kämpat så mycket första 150. Det blev såklart inget pers på 300m men loppet kändes ändå okej :) God genomkörare innan SM!! Kram

Svar på kommentar: Löparskor

Hej på er! Nu är jag tillbaka med ett "riktigt inlägg". Alltså inte tidsinställda :) Jag fick några frågor angående mina nya skor och dem tänkte jag besvara nu.

Varför valde du just dem?
Jag är absolut ingen skoexpert, haha, långt ifrån. Men jag har lite koll på hur en bra löparsko ska vara. Jag valde just dessa för att det är Asics. Deras skor brukar alltid vara bra och de ger precis vad jag vill ha. Asics skor tycker jag är extremt stadiga och fotriktiga, bekväma och ganska snygga. Sen finns det tusen olika modeller och man blir alldeles förvirrad bland alla namn, siffror och färger. Men dessa är vanliga löparskor, inget speciellt. De är riktigt bra uppbyggda och förebygger pronation, alltså de ska stadga upp foten så att den inte lutar inåt. Jag själv har inte problem med det men det var som en liten bouns :)

Vad kostade dem?
Vi brukar beställa löparskor ifrån England. De har extremt bra utbud och våra storlekar finns nästan alltid. I och med att man näthandlar brukar det ofta blir lite billigare än om man köper de direkt i affär, men runt 1200 kr kanske. Strax över tusenlappen!

Vad heter dem?
Denna modell heter Asics GT 2000!


Rosa med svarta, grå och vita detaljer! 

Svar på kommentar - Redigeringsprogram

Tack så mycket fina du! Vad glad jag blir! :) 
Svar: Jo, jag redigera mina bilder i två program - PicMonkey & PhotoScape X. En snabb beskrivning är "Två väldigt bra redigeringsprogram som är gratis. De passar både lätt och ganska avancerad redigering". Men för att utveckla svaret lite så kommer det en till beskrivning på respektive program.

 

PicMonkey

PicMonkey är att program som är väldigt lätt att förstå. Man behöver knappt inte ge det någon tid för att fatta var allt ligger & finns. Man kommer in i det snabbt, vilket är bra. Om man är nybörjare inom redigering tipsar jag verkligen om det!
Programmet ger dig inprincip möjlighet till att göra vad du vill med bilden. Man kan ljusa/mörka ner bilder, lägga på kontraster, lägga på filter, sätta dit andra bilder & "klistermäkren" m.m. Sen får man absolut inte missa de andra stora sakerna som Touch Up, Design & Collage. I samma program kan du lägga på skönhetssaker som smink & byta hårfärg exc. Du kan även skapa collages & designers. Gå in på deras sida och testa alla möjligheter! 

(Obs! Kräver internet & vissa saker kostar men det är väldigt tydligt!)

 

PhotoScape X

PhototScape är ett lite mer seriöst program. För att använda det behöver man ladda ner det (finns både för Mac & PC). När man fått ner det på sin dator kan man direkt börja redigera! Det är nästan lika lätt att förstå som PicMonkey så man kommer igång snabbt. I PhotoScape får man möjlighet att jobba med kurvor, färgbalanser & nivåer men man kan också göra det enklaste som att lägga på en text och måla på bilden.
Inte nog med att man kan redigera bilder så kan man också göra collages & gif's. Alltså får man väldigt mycket i bara ett program och att det är gratis är ju bara en bonus!

 Ladda ner till Mac eller Windows!

PicMonkey                                                                                                                     PhotoScape 


Båda programmen har sina för och nackdelar och kan redigera väldigt olika så jag slänger in lite +/-.

PicMonkey + Går snabbt att redigera en bild & är lätt att förstå. - Att man måste betala för vissa funktioner och så kan man inte jobba med kurvor & färgbalanser. 

 PhotoScape + Bra att man kan jobba med kurvor, färgbalanser & nivåer. Dessutom får bilderna får en liten mer avancerad finish pga funktionerna. - Det tar lite längre tid att redigera en bild och så är det svårare att göra collages. 

Hoppas denna lilla programgudie har svarat på din fråga! Kommentra gärna vilket program du redigerar i och vilket skulle du välja av dessa två?
Kramar från mig! :)

Svar på kommentar

Fick nyligen in den här kommentaren och svaret är självklart! 
Jag är själv en person som gillar att läsa bloggar om träning osv och jag skulle gärna vilja få in det lite mer på min blogg. Så tack för tipset! Jättekul att höra vad ni läsare vill se här på bloggen. Kommentera gärna mer och tipsa om vad ni vill läsa om :) Ni kan ju alltid länka till en tag eller bara ställa en fråga så svarar jag. Há det! 

Svar på kommentar


Jag åkar inte lägga ner någon större energi på att bry mig om de dåliga kommentarer. Så jag tänker bara säga att jag inte vill ha sånna på min blogg. Just denna kommentar tänker jag bara besvara: Jag är ett stort, stolt Håkan-fan. & står för det. Sen tänker jag också säga att jag inte är en drogare och det fattar ni ju. Och till sist detta var bara en rubrik för jag kände mig så glad trots att det var en väldigt jobbig stund. Min statistik gick upp och det gjorde mig glad för jag var ganska nere. 

Till sig som skrev detta: Du kan få uppmärksamhet utan att kommentera sånna här saker. Skriv istället något fint så blir jag mycket gladare :) 

4 smidighetsövningar

Här kommer inlägget om de fyra strechövningarna som jag har snackat om och en läsare ville se. Jag har ett litet problem. Mamma och jag diskuterade om man fick ta bilder från en tidning och publicera såhär på en blogg. Jag vill inte "bryta" mot några regler osv men nu ställer jag er frågan om ni vill ha bilder. Det kanske räcker med en bra beskrivning? Men nu kommer i alla fall beskrivning så får ni kommentera om ni vill ha bilder så får jag lösa det. 

 

1. Höftböjar-strech
Övningen: Ta ett steg framåt med ena foten och böj det främsta benet i cirka 90 graders vinkel, så du håller knäet över hälen. Placera det andra knäet i golvet bakom dig. Håll positionen i några sekunder. Sträck sedan ut det bakre benet, så du känner att du sträcker ut ända ner genom hälen (du lyfter alltså upp knäet så att det inte är i marken längre). Håll positionen i några sekunder. Skifta mellan de två positionerna i ett lugnt tempo och byt sedan till andra sidan. 

Detta ska du känna: Du ska känna att din höftböjare öppnas upp och strechar ut ordentligt. Det kan strama ända från höftbenet och ner genom låret. 

2. Diagonal strech
Övningen:  Lägg dig på ryggoch placera en hand på motsatt knä. Dra ditt knä mot kroppen och pressa ner mot golvet, medan du sträcker den andra armen diagonalt upp och ut till sidan. Se om du kan få handen ner i golvet och kanske även dina axlat. Byt sedan till den andra sidan. 

Detta ska du känna: Du ska känna en behaglig strech genom ryggen och i din bröstmuskelatur. Det kan även strama under ditt skulderblad. (Personligen känner jag i baksida lår)


3. Sätesstrech
Övningen: Sätt dig på knä på golvet och böj det ena benet framför dig. Placera händerna i golvet på varje sida om det böjda benet. Det andra benet sträcker du ut bakom dig. Se nu hur långt du kan böja kroppen framåt. Om du kan, lägger du ner dina underarmar i golvet framför ditt ben. Byt till andra sidan. (Jag tycker övningen blir för lätt om man bara lägger i underarmarna. Då kan du böja fram hela överkroppen och sträcka ut armarna helt. Det är lite svårare och känns betydligt mycket mer!)

Detta ska du känna: Det ska sträcka i sätet på det böjda benet, speciellt på yttersidan av sätet. Det kan även kännas genom ryggen när du lutar dig framåt. 

4. Ben i V-sträck
Övningen: Sätt dig på golvet med benen ut mot var sida. Sträck sedan armarna ut mot sidorna och böj sedan kroppen över till den ena sidan, medan du gör en halvbåge med den ena över ditt huvud. Försök att hålla ner den andra armbågen i golvet. Byt till den andra sidan. 

Detta ska du känna:  Du ska känna att det sträcker i både ditt baklår och innerlårr. Dessutom ska du känna en sträckning i sidan av kroppen från midjan och upp till bröstkorgen. 


( Dessa övningarna hittade jag förra veckan och har bara hunnit göra dem 1 gång. 3 av dem brukar jag alltid göra innan och efter träning men tror de är några övningar som hjälper. Det är lagom med fyra grundövningar som man gör. Men somsagt har jag aldrig gjort denna kombo och vet inte om de hjälper men ni får helt enkelt testa och se. Kör hårt! 

Svar på kommentar

Godmorgon bloggen!
Ännu en dag på lovet som jag ska ta som den kommer. Känns skönt! Eller som jag tidigare nämnt ska jag ner till gymmet med några kompisar och sen till Lyran ikväll. Men nu ska jag hålla mig till rubriken. Jag fick en kommentar igår: 


Jag skrev ju att jag strechade lite efter att jag hade joggat och skrev även några exempel. Jag göra gärna ett inlägg om de övningarna men inte med bilder på mig. Det blir alldeles för pinsamt pga att jag inte riktigt är så vig, hehe! Men jag kan ta bilderna från tidningen och lägga upp så slipper ni se mig! Tack för tipset! Inlägget kommer i eftemiddag! Kram på dig 

Upp