Elin Jonasson

Kategori: Vegetarianism

vegotips till dig med gröna tankar!

jag är vegetarian sen en tid tillbaka. Många är lite skeptiska över att käka en vegetarisk kost och samtidigt vara en hårt tränande tjej. Om man inte får i sig tillräckligt eller rätt produkter kan man dels få brist på B-vitamin som ni säkert känner till men man måste även hålla koll på järnvärdena. Jag har själv känt av vitaminbrist och fick då huvudvärk och var energilös. Jag la till en extra B-vitamin i min dagliga vitamindos och efter några dagar försvann värken. En enkel sak men ack så bra. Jag har fler tips så läs vidare om du vill höra mer!

Ta vitaminer dagligen! 

Man ska inte ta extra vitaminer om man inte har brist på någon. Det kan dock vara bra i början av en vegetarisk kost när man kanske inte har så bra koll på hur kroppen beter sig och vad man får i sig. Apoteket har en tablett som är för just vegetarianer som jag tar varje dag, finns HÄR! Den tycker jag funkar bra med en extra B-vitamin och en D-vitamin eftersom vi bor i Sverige!

Vegomatlådor!

Detta underlättar för mig. Laga hur mycket vegomat på helgen som du vill och kyl/frys in för att ha i veckan. Jag känner mig trygg då för jag vet att jag har bra mat lagad från grunden hemma så att jag aldrig behöver fundera på vad jag ska äta. Det kan vara biffar, grytor eller paj. Vad du vill som du vet funkar bra att frysa in men som du framförallt gillar så att du äter ordentligt. Komplettera varje måltid med massa grönt också! 



Bli ingen snabbmatsvegetarian!

Det finns ett stort vegoutbud i våra butiker. Det är vegetariska schnitzlar, vårrullar, nuggets, bollar, korvar och andra färdigrätter/halvfabrikat. Dessa rätter är ganska lika våra köttbitar och kan tyckas vara goda med sin konsistens och panering. Tyvärr är dessa bitar/rätter inte alltid så hälsosamma för kroppen då de innehåller mycket salt och energi, lite näring, sämre fetter samt mycket tillsatt socker. Försök att undvika dessa alternativ men jag förstår om man vill grilla sig en vegokorv när de andra äter köttkorv. Det är okej men kom ihåg att äta massa grönt också som innehåller näring och gröna fibrer! 

Hur långt vill du gå?

Gelatin, löpe, ister, animaliska färgämnen med mera. Det finns många produkter som man tänker är vegetariska. Ost till exempel, det förstår man ju att det inte är veganskt men det är väl vegetariskt (lakto)?? Nope! Många svenska ostar innehåller löpe som tas från malda kalvmagar. Men lugnt, det finns ostar med vegetabiliskt löpe. Är ditt godis vegetariskt? Innehåller det gelatin är det inte det! Färgämnen av krossade löss kan också hittas i din godispåse som du kanske inte tänker på. Frågan är hur långt du vill gå och vad du kan tänka dig att leva utan? HÄR är en spännande lista på saker som vi tror är vegetariska men som inte är det. Den kan vägleda lite :) 

Testa prova våga!

Det är så lätt att prova! Börja med en vegoschnitzel, gör en pasta utan kött och prova hur många rätter du kan laga och utesluta kött. Det är enkelt och låt fantasin flöda! Många gånger inser du att det inte behövs någon köttbit för att du ska bli nöjd, bra va?!



Skaffa dig kunskap och inspiration


Kunskap inom ämnet gör att du lättare kan göra val om vad som är bra/dålig i olika vinklar. Om du har koll på vad som är protein, kolhydrater och fett kan du komponera ihop bättre rätter som täcker alla dina behov. Det är viktigt! Inspiration förenklar ditt kostval också så följ vegetarianer på sociala medier, matalbum på Pinterest och köp/låna fina kokböcker!

Börja långsamt om du tycker att det är svårt

Ta det vegetariska i skolan, välj alltid vegetariskt när du äter ute, bestäm att du alltid äter en vegetarisk frukost, ha en vegodag varje vecka och öka successivt. Du kommer bli duktigare, kunnigare och mer medveten ju längre tiden går o tillslut är du vegetarian. Det var såhär vegodörren öppnades för mig. Jag blev allt mer inspirerad och tillslut tog jag beslutet att utesluta kött ur min kost. 

Lycka till att starta upp en vegokost eller fortsätta leva köttfri! puss och kram från mig som ska käka halloumi ikväll! 

Upp